Blogg

RSS

Nu återuppstår sökmotoroptimeringen igen

21 Oct 2015

eller är det nu man ska sluta med sökmotoroptimeringen?

Inget av påståendena är korrekta då man alltid måste arbeta med sökmotoroptimeringen. Det är däremot innebörden av ordet sökmotoroptimering som förändras över tid då Google gör uppdateringar som förändrar spelbrädet och spelreglerna.

Prata med oss så berättar vi gärna mer om vad vi kan hjälpa er med.

Mobilegeddon var inget stort monster, eller?

15 Sep 2015

Utifrån vad vi har kunnat se har inte mobilegeddon gjort det många fasade vöer. Visst har vi kunnat se att vissa hemsidor tappat i serpen men inte i den utsträckningen som vi kunnat tro. I november skruvar dock Google åt kraven och kanske att vi då komemr se en större effekt.

Effektiv sökmotoroptimering

9 Mar 2015

Företag är ute efter konkreta resultat. Många Sökmotorstrateger är väldigt dåliga på att mäta och redovisa resultat. Många gånger beror det faktiskt på att de har svårt att leverera. Av den anledningen har vi valt att arbeta med effektiv sökmotoroptimering. Löjligt kan man tycka då namnet är lika givet som det borde vara men eftersom många käner sig osäkra på vad dom köper erbjuder vi bland annat en lösning för resultatbaserad SEO. Tar vi stora risker? Ja det gör vi. Tar kunden stora risker? Nej det gör dom inte. 

Man kan vrida och vädna på detta i evighet men om kunden litar på oss så gör vi allt i vår makt för att nå resultat och jobba med effektiv sökmotoroptimering. 

Motargument vi ofta möter är att om kunden inte får resultat tappar dom ett års arbete. Det är så sant som det är sagt men vi nöjer oss aldrig med att inte nå resultat. Självklart kan vi tien garantera något, men det kan inte någon annan heller.

Det är därför den enda rätta sökmotoroptimeringen är EFFEKTIV!

 

sökmotoroptimering 2015

14 Feb 2015

Algoritmerna för vad som ska presenteras i träfflistorna arbetas med hela tiden för att kunna leverera ett så relevant innehåll som möjligt. Alla förändringar testas först i bl.a. USA innan vissa av dom även implementeras på Google.se.

Vad händer i träfflistan 2015?

Google har nyligen börjat skicka ut meddelanden till ansvariga för webbplatser att de är i behov av göras mobilvänliga. Det Google menar är att användningen från mobiltelefoner har ökat så kraftigt och till och med passerat antalet sökningar från vanlig dator. Det ställer helt andra krav på hemsidorna för att användaren fortfarande ska tycka att en sida är relevant. Som användare blir vi mycket mer känsliga för hur innehållet presenteras eftersom att vi itne vill hålla på att zooma och liknande. I mobila enheter vill vi att innehållet ska presenteras rakt upp och ner med tillräckligt stora och tydliga texter.

Eftersom Google har gått ut med detta är de allra flesta överens om att mobilvänlighet kommer att bli en eller iaf bli en allt större rankingfaktor. Se därför till att era hemsidor är mobilvänliga och allra helst responsiva.

Vill ni ha hjälp med detta vänligen kontaka oss så tar vi tillsammans fram en plan.

 

Detta tror jag är den klart största förändringen som Google kommer att arbeta och fokusera på under 2015. Utöver detta kommer tidigare kända faktorer fortfarande vara viktigta.

  • Bra och relevant inneåll på varje undersia.
  • Inga överoptimerade sidor. Tänk i första hand på människan för att intressera besökaren att stanna på sidan.
  • Transparens. Dina kunder ska aldrig behöva tvivla på vad du gör för dom.
  • Lagom nivå på skapande av nya länkar.

Sen finns det fortfarande flera diskussioner kring hur man ska arbeta med länkar, om https är en rankingfaktor och om negativ SEO är ett faktum i Sverige än.

Jag kommer under året följa dom här diskussionerna och såklart blanda mig in i dom med mina åsikter på vad som är rätt och fel men det blir i kommande inlägg här på bloggen.

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.    (klicka här för att förlänga premium)